29 января 2018
Михалаш Раиса Лукияновна,  категория I «ИМЫ ШМРК № 12»
 
«Култиваря симцулуй лимбий, а вариателор ей нуанце есте уна динтре премизеле дезволтэрий армониоасе а персоналитэций. Де ла култура кувынтулуй  спре  култура емоционалэ,  де ла култура емоционалэ спре чя а сентиментелор морале – ачаста есте каля спре армония куноштинцелор ши моралитэций».
В.А.Сухомлинский
   
Ачест артикол л-ам тиклуит ку скопул де а релата колежилор де бряслэ  че рол ау диферите мэсурь екстрааудиториале, петрекуте ын шкоала алолингвэ ын имплиментаря май мултор абилитэць утиле елевилор неворбиторь де лимба молдовеняскэ. Ын  преалабил  дезволтаря ла елевь а симцулуй фрумосулуй, формаря густурилор естетиче, причеперилор де а ынцележе ши а апречия лукрэриле де артэ, фрумусеця ши богэция натурий плаюлуй натал, дезволтаря интересулуй ши доринцей де а комуника ын лимба молдовеняскэ.
Ворбинд  астэзь деспре прочесул инструктив – едукатив, сусцин фэрэ резервэ, кэ авем де а фаче ку уна динтре челе май арзэтоаре проблеме але контемпораниетэций, проблемэ каре чере о резолваре темейникэ, пентру кэ де ачаста депинде ын челе дин урмэ зиуа де мыне а цэрий ноастре.
    Копилул есте о млэдицэ жингашэ, сенинэ ши невиноватэ, яр вииторул луй се ва ымплини ын депенденцэ де зымбетул, че-й ва ынкэлзи суфлетул, де инима, че-й ва бате алэтурь, фрумос ши ку чертитудине спуня чинева:  фериче де омул, кэруя й-а фост хэрэзит сэ айбэ парте де ун даскэл ку инимэ маре.
   Ын  сприжинул студиулуй лимбий ши литературий молдовенешть ын шкоалэ, ын ведеря реализэрий едукацией мултилатерале а елевилор, стау вариате форме де активитэць ын афара класей. Ын ансамблул формелор модерне де инструире ши едукацие черкуриле литерар-артистиче, сочиетэциле литераре, ревистеле школаре, визителе сау екскурсииле литераре, черкурь драматиче (театрул де пэпушь), адук о импортантэ контрибуцие ла дескопериря ши стимуларя талентелор ши аптитудиниилор елевилор, ла култиваря интересулуй пентру черчетаря ши студиеря феноменулуй литерар, ал артей ын женере, ла дезволтаря причеперилор ши деприндерилор де а елабора лукрэрь штиинцифиче, креаций орижинале, ла стимуларя инициативей ши индепенденцей ын акциуне, ла едукаря елевилор пентру фолосиря утилэ ши плэкутэ а тимпулуй либер, ла куноаштеря май темейникэ а елевулуй де кэтре професор ши каре, ну ын ултимул рынд, се вор ревэрса ефектив май тырзиу ын прочесул де евалуаре формативэ че верификэ реинтеграря куноштинцелор ын мемория де лунгэ дуратэ ши темейничия ынвэцэрий.
    Ынвэцэторул… Че маре ши де рэспундере есте ролул луй ын едукаря тынэрулуй четэцян. Ануме ынвэцэторулуй  попорул  й-а ынкрединцат комоара луй чя май скумпэ – женерация ын крештере. Ел ну есте нумай ун спечиалист ла обьектул сэу, чи ши ун партичипант актив ла вяца сочиетэций, ун модел де ыналтэ културэ ын мункэ ши кондуитэ, ун организатор ши пропагандист а тот че е ноу. Ел есте ачел,че пэстрязэ ши трансмите женерациилор виитоаре обичеюриле ши традицииле попорулуй дин Република Молдовеняскэ Нистрянэ – моштенире че се траже дин мошь-стрэмошь.
    Ши атунч, кынд ворбинд де лукрул ынвэцэторулуй сау ал медикулуй, не ынкипуим ну атыт о професие проприу-зисэ, чи май мулт о калитате уманэ, яр мунка лор ар требуи сэ фие аидома инспирацией – родул кэутэрилор, ал нелиништилор, ал трэирилор интенсе.
    Орьче ынвэцэтор вря сэ айбэ елевь кулць,  патриоць  адевэраць  ай  цэрий,  ку ун ларг оризонт де куноштинце, каре штиу сэ-шь експриме гындуриле клар ши кургэтор. Ынвэцэторул де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ аре посибилитатя ши поате, май мулт декыт орькаре алтул, сэ ле дезволте елевилор култура ворбирий,  култура сентиментелор,  сэ ле култиве драгостя пентру фрумос,  пентру култура аутентикэ а попорулуй,  капачитатя де а-шь анализа фаптеле, де а пурта рэспундере пентру челе фэкуте.                                                                    
    Челе менционате ау мениря  де а аргумента ун гынд, пе каре цин сэ-л релатез ын континуаре: прочесул инструктив-едукатив ну поате декурже ефичиент, дакэ се лимитязэ нумай ын кадрул лекциилор; ел требуе сэ инклудэ ши май мулте активитэць ын афара орелор де курс.
    Лекция, ну контестэ нимень, е темелия темелиилор ын инструире ши едукацие. Дар дакэ чея че е клэдит ку мигалэ ла лекцие ну е континуат дупэ терминаря ей, поате адуче ушор ла пликтисялэ, ла индиференцэ. Унде, дакэ ну ла о сератэ, ла ун конкурс, ла о викторинэ поате спори драгостя пентру обьект, се поате адынчи ши  лэржи оризонтул ынтр-ун анумит домениу?
    Дакэ не реферим ла лукрул ын афара  орелор де курс ла лимба ши литература молдовеняскэ, апой, индискутабил, прин ынсэшь спечификул обьектулуй ни се оферэ ун кымп ларг ши фертил пентру активитате. Май е невое де ачя кемаре суфлетяскэ, де инспирация дин партя ынвэцэторилор ши елевилор, деспре каре ам поменит май сус. Сынт липсите де темей опинииле, прекум кэ телевизорул, радиоул, чинематографул, техноложииле ной информационале ар фи мулт пря суфичиенте пентру дезволтаря нормалэ а персоналитэций. Десигур, информаций авем дин белшуг, ши буне, изворыте дин минтя ши инима професиоништилор. С-ар пэря: че-й о сератэ дин шкоалэ пе лынгэ о емисиуне де радио, че-й ун конкурс ТВК динтре доуэ класе пе лынгэ ачелаш конкурс телевизат? Дар ануме аич не ыншелэм амарник. Уйтэм де партичипаря немижлочитэ а елевилор. Кынд е ворба де радио, де телевизор, де сурселе ной електрониче информационале, елевул аудиязэ, привеште, медитязэ; ын челэлалт каз – трэеште, каутэ, креазэ. Ам констатат кэ, фэрэ сэ вряу, проблематика ынвэцэрий а девенит о дирекцие приоритарэ а черчетэрилор штиинцифиче пе каре ле-ам ынтрепринс ку елевий де-а лунгул май мултор ань, контрибуинд ла дезволтаря компетенцей метакогнитиве а елевилор. Ам сусцинут ун шир де проекте ла конферинцеле штиинцифиче а елевилор дин ораш ши републикэ, каре ау презентат ун интерес виу пентру партичипанций алтор школь дин ынтряга Републикэ Молдовеняскэ Нистрянэ.
    Ынтрукыт ынвэцэторул есте фигура чентралэ ын десфэшураря прочесулуй дидактик, апортул луй е де непрецуит ын организаря челор май диверсе активитэць. Нимень ну поате сэ трезяскэ май бине декыт дынсул интересул елевилор фацэ де лукрул черкурилор, клубурилор, сэ ле формезе сентиментул чивик, сэ моделезе универсул лор интерн, сэ ле ажуте ын мунка пе тэрым обштеск. Есте клар, деч, кэ репартизаря сарчинилор ынтре ынвэцэторь ын функцие де спечиалитатя ши преферинцеле фиекэруя поате сэ асигуре о май бунэ валорификаре а посибилитэцилор, де каре ей диспун, сприжининду-се, десигур, пе активул де елевь. О сарчинэ де маре импортанцэ ши ынсемнэтате пентру мине е ымбунэтэциря консидерабилэ а инструирий артистиче ши едукацией естетиче а елевилор.
Активитатя ын афара орелор де курс ла лимба ши литература молдовеняскэ конституе о латурэ инсепарабилэ а прочесулуй инструктив-едукатив. Еа ну е облигаторие ши се организязэ пентру елевий, каре се интересязэ де проблемеле лимбий ши литературий молдовенешть. Ынсэ датория ынвэцэторулуй  есте де а атраже кыт май мулць елевь ын ачастэ активитате.
    Сарчиниле пе каре ле резолвэ активитэциле ын афара орелор де класэ сынт урмэтоареле: дезволтаря капачитэцилор креатоаре але елевилор, апрофундаря ши лэржиря багажулуй де куноштинце, формаря причеперилор де анализэ, култиваря деприндерилор де лукру индепендент ку литература.
    Ла организаря активитэцилор ын афара орелор де курс се респектэ ачеляшь принчипий дидактиче ка ши ла лекций, цинынду-се конт тотодатэ де карактерул беневол, градул спорит ал индепенденцей елевулуй, интересул деосебит фацэ де апрофундаря куноштинцелор. Ла организаря активитэций ын афарэ де класэ се ва цине конт де преферинцеле елевилор, де вариетатя формелор де лукру, де нечеситатя презенцей елементулуй дистрактив. Тотодатэ се ва авя ын ведере реализаря коезиуний динтре ореле де курс ши лукрул ын афарэ де класэ. Партичипаря беневолэ а елевилор, дрептул егал ал тутурор де а партичипа ла активитэциле ын афара орелор (ал челор каре ынсушеск бине материалул ши ал челор каре сынт май слаб прегэтиць), карактерул компликат, индепендент ал ындеплинирий сарчинилор пусе ын фаца лор фаче ка ачастэ активитате сэ се деосебяскэ ку мулт де мунка елевилор дин кадрул орелор де курс. Аша скрие Текучев А.В., филолог рус ын картя «Методика русского языка в средней школе. М.: Просвещение, 1980.
    Ачесте активитэць ну сынт дестинате нумай челор доуэ категорий де елевь ситуате ла екстремэ, чи пентру орьче елев каре дореште сэ партичипе ла уна дин формеле суб каре се презинтэ активитатя екстрашколарэ: черкурь, сочиетэць литераре, ревисте школаре, екскурсий литераре ечетера. Тоате ачестя сынт форме модерне де инструире ши едукацие, ролул лор фиинд ачела де а контрибуи ла дескопериря ши стимуларя талентелор ши аптитудиниилор елевилор, ла култиваря интересулуй пентру литературэ ши артэ, ла дезволтаря деприндерилор де а елабора креаций орижинале. Елевий ау прилежул де а-шь консолида куноштинцеле добындите прин ореле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ ын класэ, де а-шь форма причеперь де мункэ индепендентэ ши конкрет лукративэ, де а-шь култива густул пентру артэ ши фрумос.
    Черкуриле,  клубуриле, елабораря газетелор де перете, оформаря стандурилор, а унгерашулуй лимбий ши литературий молдовенешть, ынтылнириле ку скрииторий ши поеций РМН,  ку ауторий мануалелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ,оамень де вазэ дин царэ,- сынт консидерате форме перманенте, яр олимпиада, конферинца, серата, конкурсул, експозиция, сэрбэтоаря «Сэптэмына лимбий ши литературий молдовенешть», ыдрэжителе «шезэторь»ши «клэчь» молдовенешть, конституе активитэць епизодиче. Дакэ активитатя ын афарэ де класэ епизодикэ есте бине гындитэ, планификатэ ши реализатэ систематик, еа поате девени о активитате перманентэ. Астфел де форме ка олимпиада, сэрбэтоаря «Сэптэмына лимбийши литературий молдовенешть» ш.а. ынчетязэ де а май конституи ун епизод ын вяца школий, дакэ се организязэ систематик, ла алежеря формелор де активитате ын афара орелор де курс се цине конт де партикуларитэциле де вырстэ але елевилор, де нивелул куноштинцелор. Е нечесар, ка, май ынтый елевий сэ куноаск женеза ачестор активитэць (обичеюрь, традиций, евенименте, акциунь), пунциле де легэтурэ динтре презентул ши трекутул лор, волумул утилитэций ачестор куноштинце примите ын кадрул ачестор активитэць колективе ын афара орелор де курс.
    Ын кондицииле школий орьче активитэць дин афара орелор де курс ши ку атыт май мулт але черкурилор школаре требуе сэ айбэ пункте де плекаре. Ачаста се реферэ ла прегэтиря пентру десфэшураря сербэрий, ын каре се инклуде ынтрегул колектив ал класей, дакэ фацэ де ачастэ активитате ну се манифестэ о атитудине формалэ, ши ла база организэрий ей се афлэ ун план бине кибзуит ши динаинте ынтокмит, контрибуе ла естетизаря активисмулуй естетик ал фиекэруй мембру ал колективулуй. Унул дин принчипииле дидактиче есте принчипиул партичипэрий конштиенте а елевулуй. Ел преведе нечеситатя атитудиний де ынвэцаре конштиентэ, реализаря ынцележерий материей де студият,мотивелор ынвэцэрий ши партичипэрий активе, ангажынд тоате капачитэциле сале креативе ын прочесул де ынсушире а куноштинцелор,причеперилор ши деприндерилор.Есенца  тутурор принчипиилор дидактиче се афлэ ын ложика де куноаштере, реализатэ де фиекаре елев апарте. Прин сензаций, перчеперь ши реализэрь ын кадрул активитэцилор екстрааудиториале (моментул сензориал-репрезентаря) се реализязэ о куноаштере немижлочитэ а обьектелор, феноменелор ши евениментелор реале.